Мета уроку: Навчальна. Формування поняття густини речовини; формування навичок розрахунку густини, маси й об’єму тіла. Розвивальна. Розвивати логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань. Виховна. Виховувати культуру оформлення розрахункових задач.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
1. Наведіть приклади взаємодії тіл.2. Що таке інерція?
3. Дайте визначення інертності.
4. Маса: означення, позначення, одиниці вимірювання, прилад для вимірювання.
5. Як пов’язані відношення мас двох тіл, що взаємодіють з відношенням змін швидкостей їх рухів?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Спробуємо відповісти на ці запитання.
- Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм?
- Чи всі тіла однакового об’єму мають однакову масу?
Обговорення
цих питань та прикладів, які наведуть учні, дозволяє дійти висновку: маса суцільного
тіла залежить не тільки від його об’єму, але й від речовини, з якої складається
це тіло. Цей висновок можна підтвердити, використовуючи набори тіл однакової
маси та однакового об’єму. Для всіх суцільних тіл з однієї речовини відношення
маси до об’єму є однаковим (якщо, наприклад, взяти тіло вдвічі більшого об’єму,
то й масу воно матиме вдвічі більшу). Отже, ця величина є характеристикою
речовини.
Густина речовини — це фізична величина, яка характеризує речовину і
дорівнює відношенню маси суцільного тіла, виготовленого з цієї речовини, до
об'єму цього тіла.
Одиниця густини в СІ —
кілограм на метр кубічний:
Зі
збільшенням температури збільшується і швидкість хаотичного руху частинок
речовини. У результаті збільшується середня відстань між частинками,
відповідно, збільшується й об’єм тіла. Тому густина речовини зменшується.
І
навпаки, чим нижчою є температура речовини, тим менші міжмолекулярні проміжки,
тобто меншим є об’єм речовини і більшою є її густина.
Виведемо формули:
Вимірювання густини твердих тіл є частіше за все непрямими: вимірюють масу та об’єм, а потім розраховують густину речовини.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Розв’язування задач
1. Об’єм зливка металу 50 см3, а його маса 365 г. Знайдіть
густину цього металу. Який метал має таку густину?
2. Знайдіть об’єм 7 кг олії.
3. Знайдіть масу дизельного палива в каністрі ємністю 5 л.
4. Прилад доставили із Землі на Місяць. Як змінилася його маса?
5. Чи є правильним твердження: пластикова пляшка ємністю 1 л уміщує 1 кг
рідини?
6. Як пояснити той факт, що на холоді пісочний годинник йде швидше, ніж в
теплі (хоча різниця досить незначна)?
7.Чи вірно? Густина 1 м³ ртуті - 13600 кг/м³ , а густина 2 м³ ртуті -
27200 кг/м³?
8. Якщо від кавуна відкусити шматочок, то чи зміниться його густина?
- Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм?
- Чи всі тіла однакового об’єму мають однакову масу?
- Дайте визначення густини речовини.
- Які вимірювання необхідно здійснити, щоб визначити густину речовини?
- Які одиниці густини ви знаєте?
- Чи залежить густина речовини від температури та агрегатного стану речовини? Якщо залежить, то як? Відповідь поясніть.
- Як обчислити масу тіла за його густиною та об'ємом?
- Як визначити об'єм тіла, знаючи його густину та масу?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вивчити § 16, Вправа №16 (1-4)
РОСІЙСЬКОМОВНІ ВІДЕО:
Немає коментарів:
Дописати коментар