Урок 30 (7 клас) Густина речовини

Мета уроку: Навчальна. Формування поняття густини речовини; формування навичок розрахунку густини, маси й об’єму тіла. Розвивальна. Розвивати логічне мислення учнів; показати учням практичну значущість набутих знань. Виховна. Виховувати культуру оформлення розрахункових задач.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.

 Хід уроку

І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

1. Наведіть приклади взаємодії тіл.
2. Що таке інерція?
3. Дайте визначення інертності.
4. Маса: означення, позначення, одиниці вимірювання, прилад для вимірювання.
5. Як пов’язані відношення мас двох тіл, що взаємодіють з відношенням змін швидкостей їх рухів? 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ






Спробуємо відповісти на ці запитання.

  • Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм?
  • Чи всі тіла однакового об’єму мають однакову масу?

Обговорення цих питань та прикладів, які наведуть учні, дозволяє дійти висновку: маса суцільного тіла залежить не тільки від його об’єму, але й від речовини, з якої складається це тіло. Цей висновок можна підтвердити, використовуючи набори тіл однакової маси та однакового об’єму. Для всіх суцільних тіл з однієї речовини відношення маси до об’єму є однаковим (якщо, наприклад, взяти тіло вдвічі більшого об’єму, то й масу воно матиме вдвічі більшу). Отже, ця величина є характеристикою речовини.

Густина речовини — це фізична величина, яка характеризує речовину і дорівнює відношенню маси суцільного тіла, виготовленого з цієї речовини, до об'єму цього тіла.

Одиниця густини в СІ — кілограм на метр кубічний:

 Що означає: густина речовини дорівнює ?

 Чи залежить густина речовини від температури та агрегатного стану речовини?

Зі збільшенням температури збільшується і швидкість хаотичного руху частинок речовини. У результаті збільшується середня відстань між частинками, відповідно, збільшується й об’єм тіла. Тому густина речовини зменшується.

І навпаки, чим нижчою є температура речовини, тим менші міжмолекулярні проміжки, тобто меншим є об’єм речовини і більшою є її густина.

Виведемо формули:

Вимірювання густини твердих тіл є частіше за все непрямими: вимірюють масу та об’єм, а потім розраховують густину речовини.

 Ареометр – це прилад у вигляді скляного поплавка із шкалою і вантажем (внизу), призначення якого виміряти густину рідин та сипучих тіл.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Розв’язування задач

1. Об’єм зливка металу 50 см3, а його маса 365 г. Знайдіть густину цього металу. Який метал має таку густину?

2. Знайдіть об’єм 7 кг олії.

3. Знайдіть масу дизельного палива в каністрі ємністю 5 л.

4. Прилад доставили із Землі на Місяць. Як змінилася його маса?

5. Чи є правильним твердження: пластикова пляшка ємністю 1 л уміщує 1 кг рідини?

6. Як пояснити той факт, що на холоді пісочний годинник йде швидше, ніж в теплі (хоча різниця досить незначна)?

7.Чи вірно? Густина 1 м³ ртуті - 13600 кг/м³ , а густина 2 м³ ртуті - 27200 кг/м³?

8. Якщо від кавуна відкусити шматочок, то чи зміниться його густина?

 Бесіда за питаннями

  1. Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм?
  2. Чи всі тіла однакового об’єму мають однакову масу?
  3. Дайте визначення густини речовини.
  4. Які вимірювання необхідно здійснити, щоб визначити густину речовини?
  5. Які одиниці густини ви знаєте?
  6. Чи залежить густина речовини від температури та агрегатного стану речовини? Якщо залежить, то як? Відповідь поясніть.
  7. Як обчислити масу тіла за його густиною та об'ємом?
  8. Як визначити об'єм тіла, знаючи його густину та масу?

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VIІ. Домашнє завдання

Вивчити § 16, Вправа №16 (1-4)

 ДОДАТКОВІ ВІДЕО ІЗ ДАНОЇ ТЕМИ:


РОСІЙСЬКОМОВНІ ВІДЕО:


Немає коментарів:

Дописати коментар